Presentationsteknik, 5 tillfällen i liten grupp
Vår populära tvådagarskurs nu i webbformat! Att kunna hålla presentationer är ofta en förutsättning på många arbetsplatser idag. Oavsett vilken roll du har eller vilket område du arbetar inom kan du mer eller mindre ofta presentera ditt projekt, argumentera för ett förslag eller en ny lösning eller annat.
I denna kurs går vi igenom allt du kan behöva tänka på från förberedelser till framförande – både när du står framför en grupp fysiskt men även i digitala möten.
Vi går igenom:
- Hur fångar man lyssnarnas uppmärksamhet?
- Varför vi är välvilligt inställda till vissa talare och hur du uppnår det
- Kroppsspråk – viktigt, men inte så viktigt som det ofta påstås
- Tekniska hjälpmedel som PowerPoint. Hur de ska förstärka och inte förstöra ditt anförande
- Nervositet – hur du kan mildra den
- Planera och få idéer till ditt anförande
- Hur du förstärker sitt anförande med berättelser
- Vad du ska tänka på för att få en distanspresentation att fungera när det gäller både planering och att skapa dialog och interaktion med dina lyssnare
- Flera korta och en längre presentationsövning
5 tillfällen á 2 timmar + 1 timme individuell träning. |
4 november + 4 kommande måndagarna kl 9-11 (2024) |
20 januari + 4 kommande måndagarna kl 9-11 (2025) |
28 april + 4 kommande måndagarna kl 9-11 (2025) |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Presentera på webb, 2 timmar, liten grupp
Idag håller många alltmer presentationer över webben och skillnaden mellan att träffas fysiskt och träffas framför datorn är ganska stor. Det är lätt att känna osäkerhet och inte riktigt veta hur man kan anpassa presentationer och framförande till webbformatet.
I denna webbutbildning går vi igenom hur du kan tänka för att presentera på ett proffsigt sätt över webb så att deltagarna tar med sig lika mycket som vid ett fysiskt möte.
Vi går igenom:
- Hur kan du anpassa en presentation till ett digitalt format?
- Ska jag lägga upp en webb-presentation annorlunda än en fysisk presentation?
- Hur ska du få deltagarna att engagera sig?
- Tekniska förutsättningar – vad behöver du tänka på?
- Kroppsspråk och röst – vad spelar roll framför en dator?
Utbildningen genomförs i liten grupp för att ge utrymme för diskussion, frågor och mindre övningar.
11 november kl 13-15 (2024) |
13 februari kl 13-15 (2025) |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Webinarie: Presentera på webb, 1 timme
Idag håller vi alltmer presentationer över webben och skillnaden mellan att träffas fysiskt och träffas framför datorn är ganska stor. Det är lätt att känna osäkerhet och inte riktigt veta hur man kan anpassa presentationer och framförande till webbformatet. I detta webinarium har vi samlat våra bästa tips på hur du kan presentera på ett proffsigt sätt även över webb.
Vi går igenom:
- Hur kan du anpassa en presentation till ett digitalt format?
- Ska jag lägga upp en webb-presentation annorlunda än en fysisk presentation?
- Hur ska du få deltagarna att engagera sig?
- Tekniska förutsättningar – vad behöver du tänka på?
- Kroppsspråk och röst – vad spelar roll framför en dator?
Under webinariet har du möjlighet att ställa frågor via chat.
11 november kl 9-10 (2024) |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Presentation skills
Our popular two-day course, now as an accessible e-course in five short sessions for people in various professions who:
- Make many presentations and want to sharpen their skills and ensure that their messages get across.
- Received new assignments that require them to make more presentations.
- Want to gain more confidence.
Regardless of the situation, this course gives participants effective presentation tools and techniques that they can use in various situations such as formal and informal meetings, seminars and conferences.
Our speaker training integrates theory and practice and takes up topics such as how to clearly communicate a message; maintain attention; create clear, effective structures; manage presentation tool technologies; and quickly prepare for achieving optimal results. Our experienced course facilitators provide helpful feedback throughout the course.
Course participation is limited to 6, which creates plenty of time for questions, discussions and feedback on participants’ presentation styles.
Contents at a glance
- Planning and preparing
- Capturing and keeping listeners' attention
- Coping with speaker anxiety/nervousness
- Structuring successful presentations
- Using appropriate body language
- Working with presentation tools such as PowerPoint
- Using stories and examples to enhance presentations
- Planning and executing a web presentation
- How to create energy, interaction and excitement during a web presentation
- Practicing (short exercises followed by facilitator feedback)
Five two-hour sessions plus one hour individual training. |
9 200 :- (VAT not included) |
The training will be carried out with the program Zoom. |
October 9 and the next four Wednesdays (2024) |
May 7 and the next four Wednesdays (2025) |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Retorikens fula knep
En både underhållande och skrämmande kurs om hur retoriken kan användas för att ljuga och manipulera. Hur får en del personer komplicerade och felaktiga saker att verka så självklara att det är svårt att argumentera emot dem? Eller hur får vissa andra att tystna trots att de själva inte kan så mycket om ämnet som diskuteras?
Den här kursen är inte till för att lära dig att använda de här knepen utan för att lära dig att se igenom dem så att de inte kan användas emot dig. När man känner till dem och har namn på dem, ja då är de betydligt lättare att upptäcka och bemöta. Om alla på en arbetsplats känner till knepen går de inte att använda längre och kommunikationen blir både öppnare och ärligare.
Kursen i korthet
- Lär dig känna igen och genomskåda retoriska lögner (fallasier) som döljer osanna argument.
- Förstå hur härskartekniker fungerar och hur du ska bemöta dem
- Fula knep i förhandlingssituationer som du ska vara vaksam på
12 november kl 13-15 (2024) |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Retorikcoachning – på distans
Vill du växa som presentatör, föreläsare eller talare? Vill du få ärlig, djuplodande och konstruktiv feedback på alla aspekter av dina presentationer eller dragningar? Då kan individuella webbmöten med någon av våra retoriker vara det som passar dig bäst. Vi hjälper dig att utveckla dina styrkor och komma tillrätta med dina svaga sidor.
Din coachning kan exempelvis handla om:
- Att träna inför en presentation gällande både innehåll och framförande.
- Att få hjälp att sätta ihop och strukturera en föreläsning/presentation.
- Att bli tryggare på mötet/i styrelserummet och till exempel kunna ge svar på tal om du blir ifrågasatt.
- Att bli bättre på att argumentera för dina förslag.
Mötena sker över webben och är oftast 1,5 – 2 timmar per tillfälle.
Upplägg och prisexempel
Vi anpassar upplägget av coachningen efter dina behov; antal möten, längd och vad vi ska fokusera på är det du som bestämmer. Första mötet är därför ofta ett kostnadsfritt möte över telefon eller webb där vi diskuterar dina behov, vad du vill ha hjälp med och hur vi kan lägga upp coachningen. Ett vanligt upplägg som får fungera som prisexempel är tre tillfällen (utöver det första kostnadsfria) på cirka 2 timmar vardera till en kostnad av 9 000:- exklusive moms.
Kontakta oss gärna och berätta vad du vill ha hjälp med så bokar vi in ett möte där vi kan föreslå ett upplägg och ett pris. Vill du hellre ses? Läs mer om retorikcochning när vi ses fysiskt.
Workshops och facilitering
När man ska sätta nya verksamhetsplaner, utveckla nya produkter, befästa en ny organisation eller i andra situationer samla in idéer, lösa problem eller hitta nya riktningar så är workshopformatet perfekt att använda. Att facilitera en workshop eller välja en annan form på möten än de vanliga kan innebära att kreativiteten sätts igång och gruppen når nya resultat. Men det ställer krav på facilitatorns förmåga att förbereda, leda och sammanställa tillfället. Så vad innebär det att vara facilitator och hur kan man leda en workshop eller ett möte så att det upplevs värdefullt för både deltagare och organisation? Vilka metoder kan man använda? Hur får man alla aktiva?
Under denna webbutbildning svarar vi på de vanligaste frågorna och några till. Vi går igenom allt från förberedelsearbetet, inbjudningen, metoderna och efterarbetet – målet är att du efteråt ska kunna skapa och facilitera värdefulla workshops fysiskt eller på distans.
Kursen i korthet
- Vad är en workshop och när ska man ha en sådan?
- Att förbereda en workshop
- Arbetet och metoderna under en workshop
- Rollen som facilitator och vad det innebär att facilitera
- Metoder för att få deltagarna aktiva och delaktiga
- Att förvalta resultatet efter en workshop
- Öva för att testa och förstå de olika metoderna
- Tips för att arbeta kreativt även på distans
Under kursen kommer vi att testa metoderna live och du kommer även få mindre uppgifter att arbeta med mellan dagarna. Det kan handla om att fundera kring någonting eller testa en metod själv – vi kommer gemensamt fram till vad som är en relevant uppgift för dig, beroende på exempelvis dina arbetsuppgifter.
4 november + de 2 kommande måndagarna (klockan 9-11) 2024 |
3 mars + de 2 kommande måndagarna (klockan 9-11) 2025 |
12 mars + de 2 kommande måndagarna (klockan 9-11) 2025 |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Effektiva möten, mötesteknik
Om du själv eller många på din arbetsplats tycker att "Det är för mycket möten, jag hinner ju inte jobba" så det dags att ta sig en funderare kring hur mötena fungerar. Självklart kan inte alla möten vara jätteviktiga för alla men det normala bör ju vara att man sparar tid på att vara med på möten!
Kursen vänder sig till dig som på ett eller annat sätt fungerar som mötesledare eller på annat sätt har möjlighet att påverka de möten du önskar förbättra. Huvudsakligen tar vi upp saker som är viktiga oavsett om deltagarna träffas fysiskt eller digitalt (eller en blandning) men vi berör också skillnaden på fysiska och digitala möten. Vi tar upp många olika verktyg och regler som får mötena att fungera effektivt.
Att få kortare möten är en aspekt av det hela, men det viktigaste är att mötena leder till kloka beslut och att de ökar och inte förstör gemenskapen på arbetsplatsen.
Kursen i korthet
- Skilj på olika typer av möten och mötespunkter
- Hur gruppen tar bra och tydliga beslut som genomförs
- Bra dokumentation som sparar tid och stävjar osämja
- Dagordningen - en av nycklarna till effektiva möten
- Mötesledaren – rättigheter och skyldigheter
- Mötesregler att sätta upp (ex. gällande saker som mobiltelefon och dator)
- Hur du undviker att tiden slösas bort på ”fel” frågor
- Vad är viktigt att skilja på när det gäller fysiska möten och möten på distans
- Hur du enkelt utvärderar dina möten och upptäcker problem på ett tidigt stadie
Utbildningen sträcker sig över två tillfällen och genomförs som ett Zoom-möte. Vi startar med ett tillfälle på 2 timmar som är fullspäckat med råd och tips men självklart med utrymme för frågor och diskussioner. Ungefär en månad senare följer vi upp med ett lite kortare tillfälle om 1 timme som fokuseras kring uppföljning, fördjupning, frågor och reflektioner kring hur det gått att implementera förändringar i sina möten.
Är ni en grupp som har möten tillsammans och vill få effektivare möten, se våra företagsanpassade utbildningar som kan genomföras både fysiskt och på distans.
2 gånger, första tillfället 2 timmar, andra tillfället 1 timme |
4 november (klockan 9-11) + 11 november (klockan 9-10) 2024 |
5 mars (klockan 9-11) + 12 mars (klockan 9-10) 2025 |
23 maj (klockan 9-11) + 5 juni (klockan 9-10) 2025 |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Att skriva bättre på jobbet
Skriver du exempelvis rapporter, offerter, protokoll och instruktioner? Har du inte skrivande som din primära uppgift men du gör det ändå relativt mycket? Kanske är du någon form av tekniker, ekonom, forskare, administratör eller chef och du skulle vilja skriva mer lättförståeligt, intresseväckande och kortfattat?
Då är det här kursen för dig.
Under kursen får du lära dig knep för att göra så att budskapen i dina texter enklare och snabbare når din mottagare. Dessutom tar vi upp skrivregler som kan vara bra att känna till för att skriva korrekt och proffsigt. Utöver genomgångarna så arbetar vi med ett antal av dina egna texter med syfte att sätta fingret på vad du gör bra och vad du kan tänka på i ditt skrivande.
Målet är att du ska lära känna ditt skrivande och känna dig säker på att du får fram dina budskap i skrift. Kursen omfattar tre tvåtimmars webbtillfällen med en veckas mellanrum. Mellan tillfällena får du feedback på dina egna texter och personlig handledning i hur du kan lyfta ditt skrivande
Kursen i korthet
- Att förkorta din text och ändå få allt sagt
- Att förmedla ett tydligt värde genom texten
- Att effektivisera ditt skrivande
- Att strukturera texten på ett tydligt sätt
- Att nå fram till mottagaren
- Att skriva för olika målgrupper
- Vanliga fel och hur man undviker dem
- Respons på dina texter
3 tillfällen på 2 timmar + 2 h individuell texthjälp |
14 november + de 2 kommande fredagarna (klockan 13-15) 2024 |
7 februari + de 2 kommande fredagarna (klockan 13-15) 2025 |
9 maj + de 2 kommande fredagarna (klockan 13-15) 2025 |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Skriv utan fel och missförstånd
Att skriva korrekt och tydligt är någonting som krävs på många arbetsplatser, och arbetsgivare förutsätter ofta att alla kan skriva. Samtidigt känner många att de inte fått med sig tillräckliga kunskaper från skola eller arbetsliv för att leva upp till kraven.
Passar kursen dig?
Det här en grundkurs för dig som praktiskt och effektivt behöver dels repetera grunder, dels utveckla ditt skrivande. Kanske är du nyutexaminerad, kanske har du fått en ny roll eller startat företag och måste hantera mer administration och kommunicera med medarbetare och kunder.
Behöver du hjälp för att du inte har svenska som modersmål? Kontakta oss så ser vi om kursen skulle passa dig, eller om vi kan ge dig bättre hjälp på annat sätt.
Det här får du hjälp med
Du får repetera grundläggande, enkla principer för att du ska kunna skriva tydligare.
- Praktiska skrivregler; hur du kan undvika vanliga misstag och lägga upp texten.
- Skriv mer korrekt så dina texter inte uppfattas som ovårdade eller språkligt dåliga.
- Undvik missförstånd så att din läsare snabbt förstår vad du menar.
- Anpassa nivå, tilltal och ton i din text för att passa olika målgrupper, olika typer av situationer och olika typer av texter.
Kursens innehåll
- Undvik de vanligaste fallgroparna, exempelvis de och dem, särskrivning, stor och liten bokstav, skiljetecken och artighetsfraser.
- Strukturera texten så att den blir läst.
- Undvik syftningsfel och missförstånd.
- Var tydlig och nå fram till mottagaren.
- Skriv för olika målgrupper.
- Hantera engelska uttryck i svensk text.
- Träna praktiskt och få respons.
Kursen omfattar 3 tillfällen á 2 timmar som webbutbildning. Utöver det får du individuell texthjälp i 2 timmar för att få hjälp med just dina texter. Den individuella texthjälpen kan du använda både mellan kurstillfällena och efter att utbildningen är avslutad.
3 tillfällen på 2 timmar + 2 h individuell texthjälp |
14 november + de 2 kommande fredagarna (klockan 9-111) 2024 |
7 februari + de 2 kommande fredagarna (klockan 13-15) 2025 |
9 maj + de 2 kommande fredagarna (klockan 13-15) 2025 |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Skriva på myndighet
Behöver du lära dig skriva klarspråk? Har du fått nya arbetsuppgifter som innebär att du måste skriva mer, eller skriva en typ av text som du inte är van vid? Kanske är du nyanställd på en myndighet, eller så behöver du rensa i avdelningens texter eller anpassa texterna för webben?
Den här utbildningen tar upp sådant som är särskilt viktigt för dig som skriver på eller för en myndighet.
Utbildningen är praktiskt inriktad och vi arbetar med utgångspunkt i deltagarnas egna texter. Därför kommer vi innan kursen be deltagarna att skicka in exempeltexter så att utbildningen hamnar på rätt nivå och tar upp relevanta områden. Denna webbutbildning är uppdelad på tre pass à 2 timmar per gång och hålls för en liten grupp på högst 6 personer.
Kursen i korthet
- Mottagaranpassning – hur får vi mottagaren att inte bara läsa, utan också förstå?
- Textens ton – vilket intryck vill vi ge som myndighet?
- Vad är klarspråk och hur ska vi skriva det?
- Språklagen – vad betyder "vårdat, enkelt och begripligt" i praktiken?
- Skriva för myndighetens webbplats – vad behöver vi tänka på?
- Hur kan vi göra texterna begripliga utan att förenkla för mycket?
- Hur ska vi hantera facktermer i texter som är avsedda för allmänheten?
Kursen finns också som fysisk endagarskurs som du kan läsa om här samt att den också går att få som anpassad kurs för en grupp vilket du kan läsa om här.
27 november + de 2 kommande onsdagarna (klockan 9-11) 2024 |
28 januari + de 2 kommande onsdagarna (klockan 9-11) 2025 |
28 april + de 2 kommande onsdagarna (klockan 9-11) 2025 |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.
Skrivcoachning/skrivhandledning
Vår skrivhandledning är en personligt utformad distansutbildning där vi helt utgår från dina önskemål och dina texter. Kanske önskar du återkoppling på dina texter under en längre tidsperiod eller så vill du ha intensiv hjälp under en kortare period när du jobbar med några extra viktiga texter. Vi arbetar utifrån dina behov och fokuserar på det du vill ha hjälp med.
Hur går det till?
Oftast inleder vi med ett kort möte där vi diskuterar vad du skriver, vad du tycker är svårt eller utmanande och vad du vill utveckla. Efter det skickar du ett antal av dina texter till vår skrivcoach och får återkoppling utifrån dina önskemål via webbmöte, telefon och e-post. Det handlar inte om att få dina texter korrekturlästa (även om det kommer på köpet) utan målet är att du ska få en bättre bild av ditt skrivande och hur du kan utveckla det.
Vem vänder vi oss till?
Precis som våra andra skrivutbildningar så vänder vi oss till dig som vill ha hjälp med skrivande i arbetslivet. Du jobbar kanske som administratör, tekniker, informatör, ekonom, forskare, chef eller sekreterare och har stor eller liten erfarenhet av att skriva. Kanske skriver du PM, protokoll, rapporter, strategier, instruktioner osv.
Vad kan vi hjälpa till med?
- Förkorta din text och ändå få allt sagt
- Förmedla ett tydligt värde genom texten
- Effektivisera ditt skrivande
- Strukturera texten på ett tydligt sätt
- Nå fram till mottagaren
- Att skriva för olika målgrupper
- Skriva olika texttyper, till exempel myndighetstexter
- Undvika vanliga och ovanliga språkfel
Inga förkunskapskrav, men du bör ha en idé om vad det är du vill förbättra. |
5 timmar kostar 6 000, 10 timmar kostar 11 000 och 20 timmar kostar 19 000. Alla priser exklusive moms. |
Faktura skickas efter att första tillfället är genomfört. |
Är du inte nöjd med skrivcoachningen efter första tillfället så behöver du bara förklara varför, så avbryts den och du behöver inte betala något. |
Regler för bokning, avbokning och liknande information hittar du under kontakt och Praktiska upplysningar.