Gå kurs med Zoom

Här kommer information för dig som är intresserad av att gå en webbkurs via Zoom med oss. Informationen vänder sig främst till dig som aldrig har använt Zoom tidigare eller som kanske använt det någon enstaka gång men vill veta mer.

Behöver jag ett Zoom-konto?

Du behöver inget eget Zoom-konto för att delta i en webbutbildning. Du kan välja att delta från zoom via din webbläsare eller så kan du ladda ner Zooms app till din dator, padda eller telefon. Det fungerar bättre om du kan ladda ner appen så gör gärna det om du har möjlighet, men det är inget krav för att kursen ska fungera.

Vad behövs rent tekniskt?

Du kan delta i en webbutbildning via dator, padda eller telefon. Vi rekommenderar dock att du använder dator eller padda för att kunna delta fullt ut. Din enhet bör ha kamera och ljudet blir bättre om du använder någon typ av hörlurar.

Hur loggar jag in?

När du har anmält dig till en webbutbildning hos oss så kommer du att få en länk skickad till dig via e-post. Den klickar du på när det är dags för utbildningen. Du kan delta genom webbläsaren eller via en app. Här är de alternativ som finns beroende på hur du deltar:

  • Inloggning via Zooms app på dator: Ladda ner appen på följande länk: https://zoom.us/download (Zoom Client for Meetings) eller godkänn nedladdningen när webbläsaren frågar om du vill ladda ner programmet. Det kommer att ske första gången du går med i ett möte. Vill du inte ladda ner programmet så behöver du inte det (se nästa punkt).
  • Inloggning via webbläsaren. Ladda inte ner programmet utan tacka nej när webbläsaren frågar så fortsätter du köra via webben. Vi rekommenderar webbläsaren Google Chrome då det varit mest stabilt; Zoom ska dock fungera i alla webbläsare.
  • Inloggning via mobilen: Ladda ner Zoom-appen (ZOOM Cloud Meetings) till mobilen och klicka på länken du fick när du anmälde dig.

Vad ska jag tänka på innan?

  • Klicka in på länken i god tid, gärna 15 minuter innan starttiden så hinner du testa och se att allt fungerar. Passa gärna på att testa ljudet – det brukar zoom hjälpa till med när du loggar in.
  • Fyll i ditt riktiga namn så att vi utbildare kan adressera dig om det skulle behövas.

Vill du ha lite extra stöd? Hör av dig så hjälper vi dig att testa så att allt fungerar. Vi hjälper självklart till men säg till i god tid; samma dag som utbildningen börjar är det inte säkert att vi har tid.

Här är några bra inställningar att hålla reda på:

  • Ha alltid ditt ljud på MUTE när du inte pratar.
  • Ha gärna video på även om du främst ska lyssna. Det är bra för oss att se lyssnarna och du kan enkelt visa oss om du har frågor.
  • Ställ in chatten så att du skickar till ”host and all attendees” om du vill att alla ska se dina frågor. Ställ om till "host" om du vill ställa en fråga som bara vi och inte övriga deltagare ska se.

Hur kan jag interagera när jag går via Zoom

Beroende på om du deltar i ett webinarium eller en webbutbildning så sker interaktionen olika.

  • Vid Webinarium så kan du ställa frågor i chatten.
  • Under en webbutbildning så kan du både prata med hela gruppen och skriva i chatten.
  • Är det en liten grupp där du är med på video så räck gärna upp handen precis som du skulle ha gjort på ett möte för att få ordet.
  • Det finns även en funktion där man kan trycka på en knapp för att "räcka upp handen" men vi brukar normalt inte använda den.

Om tekniken inte fungerar

Om tekniken inte fungerar så får du självklart gå en annan gång (utan extra kostnad) - oavsett anledningen till strulet. Kanske hade du bara otur att någon grävde av kabeln till internet eller så ville din dator inte vara med trots att du testat innan. Teknik strular! Vi löser det! :-)

Externa länkar om Zoom

De som gör Zoom har en omfattande och bra supportsida (på engelska) med instruktioner för det mesta både som text och som filmer. Här hittar du här en bra sida att börja på >>.

Här är också en länk direkt till där Zoom har många bra tips och instruktioner som filmer >>.