Praktisk retorik
Den här retorikkursen är till för dig som på allvar vill få folks uppmärksamhet när du talar eller presenterar något. För att lyckas med det måste du kunna planera och framföra det du vill ha sagt på ett bra sätt, och det är det du får lära dig här. Teori varvas med flera stora övningar så att du får testa olika tekniker och verkligen kan känna dig trygg med dem när kursen är slut.
Alla övningstal kopplas till situationer som är viktiga för dig i ditt arbete och du behöver kunna lägga ner lite tid på egen hand mellan kursdagarna för att förbereda övningarna. Vi rekommenderar att gruppen är ungefär 6 deltagare för att alla verkligen ska få tid till att öva, ställa egna frågor och få respons.
Förslag på vad kursen ofta innehåller
- Hur du fångar lyssnarnas uppmärksamhet och behåller den
- Varför vi är välvilligt inställda till vissa talare och hur du uppnår det
- Kroppsspråk – viktigt, men inte så viktigt som det ofta påstås
- Tekniska hjälpmedel som Powerpoint. Hur de ska förstärka och inte förstöra ditt anförande
- Argumentationsteknik - hur du planerar och håller en argumenterande och övertygande presentation
- Nervositet – hur du kan mildra den
- Hur du snabbt planerar och strukturerar dina presentationer och tal
- Disposition – olika modeller för olika syften
- Hur du förstärker dina presentationer med exempel och berättelser
- Du kommer hålla 3 presentationer som bygger på eget material samt flera mindre övningar
- Utförlig respons från kursledaren samt respons även från övriga kursdeltagare
- Möjlighet till videoinspelning för dem som vill och har nytta av det
Söker du en kortare utbildning med liknande innehåll se Presentationsteknik.
Cirka 6 är vår rekommendation |
T ex 3 heldagar eller annat upplägg med hela eller delar av kursen som webbutbildning |
Enligt gemensam överenskommelse |
Retorikens fula knep
En både underhållande och skrämmande retorikkurs om hur retoriken kan användas för att ljuga och manipulera. Hur får en del personer komplicerade och felaktiga saker att verka så självklara att det är svårt att argumentera emot dem? Eller hur smiter de ifrån ansvaret när de har gjort bort sig och varför tycks sammanträden alltid gå deras väg?
Den här kursen är inte till för att lära dig att använda de här knepen utan för att lära dig att se igenom dem så att de inte kan användas emot dig. När man känner till dem och har namn på dem, ja då är de ofta ganska lätta att känna igen och bemöta. Om alla på en arbetsplats känner till knepen går de inte att använda längre och kommunikationen blir både öppnare och ärligare.
Kursen i korthet
- Lär dig känna igen och genomskåda retoriska lögner (fallasier) som döljer osanna argument
- Retorikens statuslära - vad som gör att en del går oskadda efter skandaler och misstag, och andra straffas hårt
- Hur du riskerar att manipuleras vid sammanträden och andra mötessituationer
- Härskartekniker och kroppsspråk som försöker göra dig osäker eller passiv
1-4 timmar. Som fysisk utbildning eller som webbutbildning |
Enligt gemensam överenskommelse |
Presentationsteknik
Den här kursen i presentationsteknik är till för dig som känner att du vill lära dig hur du ska få fram ditt budskap och få lyssnarna att lyssna intresserat. Du kanske är van vid att hålla i presentationer men känner att det finns saker som du skulle kunna bli bättre på. Eller kanske har du fått nya arbetsuppgifter som gör att du nu behöver hålla fler och bättre presentationer.
Vår kurs i presentationsteknik ger dig många olika hjälpmedel för hur du ska förbereda dig och agera i olika situationer. Teori varvas med övningar och övningarna kopplas till vad du behöver i just din arbetssituation. Vi rekommenderar en liten grupp för att det ska finnas gott om tid till att öva och ställa egna frågor.
Kursen i korthet
- Hur du fångar lyssnarnas uppmärksamhet och behåller den
- Varför vi är välvilligt inställda till vissa talare och hur du uppnår det
- Kroppsspråk – viktigt, men inte så viktigt som det ofta påstås
- Tekniska hjälpmedel som Powerpoint. Hur de ska förstärka och inte förstöra din presentation
- Nervositet – hur du kan mildra den
- Hur du strukturerar och förbereder dina presentationer och argumentationer
- Hur du förstärker dina presentationer med exempel och berättelser
- Flera korta övningar samt en presentation som du ska förberedas och hålla dag två
Cirka 6 är vår rekommendation |
T ex 2 heldagar eller annat upplägg med hela eller delar av kursen som webbutbildning |
Enligt gemensam överenskommelse |
Rhetoric in English
If you do most of your presentations in English it makes sense to practice in English. We offer shorter lectures (1 – 4 h) and more extensive courses (1-3 days) in rhetoric - all you have to decide is how much time you have got. Below is a suggestion for a course-outline:
During the course you get to practice and recieve feedback from our experienced course leaders. You will also get to discuss your own presentation style and discover other styles while watching the other members of the course.
Contents at a glance
- Planning and preparing
- Capturing and keeping listeners' attention
- Coping with speaker anxiety/nervousness
- Structuring successful presentations
- Using appropriate body language
- Working with presentation tools such as PowerPoint
- Using stories and examples to enhance presentations
- Practicing (short exercises followed by facilitator feedback)
An alternative is our open course Presentation skills.
Argumentationsteknik
Många presentationer har argumenterande inslag, speciellt om du arbetar med att få fram idéer, tala för förslag eller produkter. I denna kurs viker vi en heldag åt presentationsteknik och en heldag åt argumentationsteknik för att du ska få en bra grund att stå på, både när du informerar och argumenterar.
Vi varvar genomgångar med flera övningar så att du ska få reflektera, testa och få feedback.
Kursen i korthet
- Att skapa trovärdighet och intresse för din person och ditt ämne
- Varför vi är välvilligt inställda till vissa talare och hur du uppnår det
- Att skapa en tydlig struktur för både talare och lyssnare
- Att arbeta med exempel och berättelser
- Hur du gör snabba och genomtänkta förberedelser för att nå fram till målgruppen
- Nervositet – hur du kan mildra den
- Hur du använder Powerpoint som ett redskap för att stärka intresset och förståelsen hos lyssnarna – utan att det blir ett sömnpiller
- Kroppsspråk och röst – vad som är viktigt att tänka på och vad som inte är lika viktigt att tänka på
- Skillnaden mellan att informera och att argumentera
- Vad som övertygar lyssnare
- Vad lyssnarna minns och hur du kan arbeta för att de ska minnas det du vill
- Du kommer genomföra övningar som bygger på eget material samt mindre övningar
- Utförlig respons från både kursledaren och övriga kursdeltagare
- Möjlighet till videoinspelning
Cirka 6 är vår rekommendation |
T ex 2 heldagar eller annat upplägg med hela eller delar av kursen som webbutbildning |
Enligt gemensam överenskommelse |
Skrivande i arbetslivet
Vad vi än jobbar med behöver vi kunna uttrycka oss i skrift, och för många av oss är det skrivna ordet ett av våra absolut viktigaste redskap i arbetet. Att den skriftliga kommunikationen fungerar bra är en förutsättning för en effektiv verksamhet. Det gäller såväl internt, mellan medarbetarna, som utåt mot kunder eller medborgare.
Våra anpassade skrivutbildningar hjälper dina anställda att förbättra sin skriftliga kommunikation. Kursledaren kommer till er på de tider som ni önskar. Vi utgår ifrån era behov och anpassar kursen efter den tid och de resurser ni har att avsätta för fortbildning. Deltagarna behöver inte ha samma arbetsuppgifter eller kunskaper – vi jobbar med varje skribent utifrån hans eller hennes behov.
Kurserna är praktiskt inriktade med deltagarnas eget skrivande som utgångspunkt. Övningar och annat textarbete får ta stor plats. Skrivkursen går att kombinera med individuell skrivhandledning för de skribenter som vill ha det.
Kursen i korthet
- Att förkorta din text och ändå få allt sagt
- Att förmedla ett tydligt värde genom texten
- Att effektivisera ditt skrivande
- Att strukturera texten på ett tydligt sätt
- Att nå fram till mottagaren
- Att skriva för olika målgrupper
- Rubriker: en nyckel till texten
- Läslust är möjligt, även i facktext
- Rätt och fel i språket
- Vanliga fel och hur man undviker dem
- Respons på dina texter både under, mellan och efter utbildningsdagarna
Längd, upplägg och antal deltagare beror väldigt mycket på vad ni vill uppnå och vilka förkunskaper ni har. Kontakta oss så berättar vi mer och kommer med förslag.
Skriva myndighetstexter
Har myndigheten flera anställda som behöver stöttas i sitt skrivande? Finns det flera skribenter på en avdelning som behöver rensa sina texter, eller anpassa texterna för läsning på nätet?
Den här utbildningen tar upp sådant som är särskilt viktigt för skribenter som arbetar på eller för en myndighet. Vi arbetar praktiskt med skribenternas egna texter som utgångspunkt. Utbildaren är examinerad språkkonsult och har flera års erfarenhet av att granska och redigera myndighetstext.
Innan utbildningen ber vi deltagarna att skicka in egna texter till oss så att utbildaren kan planera kursen efter de behov deltagarna har.
Kursen i korthet
- Mottagaranpassning – hur får vi mottagaren att inte bara läsa, utan också förstå?
- Avsändaranpassning – vilket intryck vill vi ge som myndighet?
- Skriva för myndighetens webbplats – vad behöver man tänka på?
- Språklagen – vad betyder "vårdat, enkelt och begripligt" i praktiken?
- Hur gör man texten begriplig utan att förenkla för mycket?
- Hur hanterar man facktermer i texter som är avsedda för allmänheten?
Vi anpassar givetvis utbildningen efter era önskemål och behov och kommer gärna med ett förslag på upplägg och omfattning. Om ni så önskar, erbjuder vi löpande respons på era texter mellan och efter utbildningstillfällena.
Effektiva möten
Många möten upplevs som meningslösa och ineffektiva. Det måste betyda att det finns gott om möjligheter till förbättringar, för vi vill ju att våra möten ska leda till kloka beslut, stärkt gemenskap och inte ta längre tid än nödvändigt. För det krävs bra effektiva möten.
Den här utbildningen vänder sig till hela grupper som har möten tillsammans, och som vill få dem effektivare. Vi jobbar med att få gruppen, inklusive mötesledaren, att se vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Ligger problemen kanske i att deltagarna har helt olika förväntningar på mötet, att det tas dåliga beslut eller att besluten inte utförs? Kanske behöver gruppen enas om vilka regler som ska gälla på mötet, eller hur alla förväntas förbereda sig? Under utbildningen hjälper vi er att hitta gemensamma regler och lösningar på problem som finns i gruppen.
För att utbildningen ska bli bra är det viktigt att den inriktas på det som just er grupp behöver ha hjälp med. Helst vill vi att utbildaren är med på något av era möten både före och efter utbildningen, men det vi alltid gör är att låta alla deltagare fylla i en anonym undersökning.
Kursen i korthet
- Har vi gemensamma målsättningar och förstår vi de skillnader som finns?
- Hur vi ska komma fram till bra beslut som också blir utförda
- Hur vi får ett bra diskussionsklimat där alla kommer till tals
- Hur vi dokumenterar våra möten nu och vad som kan förbättras där
- Hur ser ett av de viktigaste instrumenten ut nu, agendan (dagordningen)?
- Mötesledaren - rättigheter och skyldigheter
- Gruppens olika egenskaper
- Hur och var konflikter ska hanteras
- Konkreta mötesregler gällande saker som mobiltelefon och dator
- Hur vi undviker att tiden slösas bort på fel frågor
- Hur vi enkelt utvärderar möten och snabbt upptäcker problem
- Analys av befintliga möten
Längd, upplägg och antal deltagare beror väldigt mycket på vad ni vill uppnå och vad ni har för förkunskaper. Kontakta oss så berättar vi mer och kommer med förslag.
Förhandlingsteknik
Förhandlar du med t ex kunder och uppdragsgivare, och känner att du inte vet riktigt hur du ska gå tillväga? Hamnar du oftast nära ditt minimikrav, och anar att den andra sidan har fått ut mer än dig av er överenskommelse? Utbildningen vänder sig till dig som inte är en van förhandlare utan som vill lära dig både hur du fungerar under en förhandling och hur du ska planera och agera mot din motpart.
Under en intensiv utbildningsdag ger vi dig verktyg i form av teori kring förhandlingar och ordentlig övning i vårt förhandlingsspel. I spelet får du testa dina kunskaper och lära känna dig själv som förhandlare.
Kursen i korthet
- Ta reda på din förhandlingsstil – och din motparts
- Hur du ska agera mot olika förhandlingsstilar
- Hur du förbereder dig innan förhandlingen
- Fula knep – hur du upptäcker dem och bemöter dem
- Förhandlingsspel där du får testa och utveckla dina kunskaper
Liten grupp om det ska övas, annars går stor grupp bra |
Allt från 2 timmar till en heldag beroende på upplägg. |
Enligt gemensam överenskommelse |
Svåra samtal
Utbildningen är till för dig som vill få verktyg och utveckla strategier för att framgångsrikt hantera svåra samtal. Kanske arbetar du som chef, HR-ansvarig, säljare eller någonting annat där du i din yrkesroll möter en rad olika situationer där personal och/eller kunder ställer krav på din förmåga att exempelvis sätta gränser, hantera motstånd och ge kritik. Samtidigt behöver du skapa en fortsatt positiv stämning på arbetsplatsen.
Under utbildningsdagen kommer vi att fokusera på situationer som är relevanta för dig i din yrkesroll – situationer som du säkerligen kommer att känna igen. Teori och korta filmsekvenser varvas med övningar så att du kan prova olika verktyg och hitta strategier som passar dig. Inför utbildningen kommer du att ha möjlighet att berätta om din arbetssituation för vår utbildare och ge förslag på situationer och svåra samtal som du skulle vilja tas upp under dagen.
Kursen i korthet
- Vad är ett svårt samtal?
- Svåra samtal som alla känner igen
- Att arbeta med en modell för att motivera till förändring
- Bekräftelse – ett underskattat och kraftigt verktyg
- Att arbeta och träna på empatiskt lyssnade
- Hur man undviker att hamna i argumentation
- Praktiska övningar för att testa och träna olika verktyg och strategier
- Tips på hur man kan implementera de inhämtade kunskaperna
Beror på era behov, allt från 2 timmar till 2 dagar |
Längd, upplägg och antal deltagare beror väldigt mycket på vad ni vill uppnå och vad ni har för förkunskaper. Kontakta oss så berättar vi mer och kommer med förslag.
Facilitering och workshops
Att facilitera en workshop eller välja en annan form på möten än de vanliga kan innebära att kreativiteten sätts igång och gruppen når nya resultat. Men det ställer krav på facilitatorns förmåga att förbereda, leda och sammanställa tillfället. Så vad innebär det att vara facilitator och hur kan man leda en workshop eller ett möte så att det upplevs värdefullt för både deltagare och organisation? Vilka metoder ska man använda? Hur får man alla aktiva?
Under denna utbildning svarar vi på de vanligaste frågorna och några till. Vi går igenom allt från förberedelsearbetet, inbjudningen, metoderna under och efterarbetet – målet är att du efteråt ska kunna skapa och facilitera värdefulla workshops.
Kursen i korthet
- Vad är en workshop och när ska man ha en sådan?
- Förberedelserna inför en workshop
- Arbetet och metoderna under en workshop
- Rollen som facilitator och vad det innebär att facilitera
- Metoder för att få deltagarna aktiva och delaktiga
- Att förvalta resultatet efter en workshop
- Öva för att testa och förstå de olika metoderna
Längd, upplägg och antal deltagare beror väldigt mycket på vad ni vill uppnå och vad ni har för förkunskaper. Kontakta oss så berättar vi mer och kommer med förslag.